zaterdag 25 juni 2011

Handleiding 'hoes voor baby doekjes'

Ik had zin in prullerijen en kwam op het idee om een hoesje te maken voor de natte doekjes of babydoekjes. Leuk voor in de handtas of op de verzorgingstafel.

Na wat teken- en meetwerk begon ik te stikken. Het eerste hoesje was veel te groot, het tweede te klein. De derde keer was het raak!


Het denkwerk was voorbij en ik maakte er nog eentje om zeker te zijn dat het goed zat. En ja, het zat goed. En het ging razendsnel. Al snel had ik er een paar gemaakt. (cadeautje voor den dieje en den dieje,...)



En omdat het echt wel simpel is, heb ik er ineens een handleiding van gemaakt.

Het patroon moet je afdrukken op A4 formaat. Dan heb je de juiste grootte.


Knippen:
2x bovenkant
2x onderkant
2x flap

We kunnen beginnen:

Stik een biaislintje op de rechte zijdes van de 2 onderkanten












Stik op 1 van de 2 flappen een stukje klittenband (zie foto)
























Leg de 2 flappen op elkaar (slechte kanten tegen elkaar) en stik een biaslintje over de ganse gebogen zijde










Spelde de 2 bovenkanten op elkaar en knip er nu het gat in om de doekjes er uit te trekken. Aanduiding staat op het patroon.

Vouw de flapjes naar binnen en stik rondom het gat op ongeveer 2mm helemaal rond






Zo ziet het er dan achteraan uit.
Stik een stukje klittenband op de bovenkant. Aanduiding staat op het patroon

Als je niks vergeten hebt, heb je nu 'dit' voor je liggen.








Klaar om alles aan elkaar vast te maken. Zo leg je het:

bovenkant (goeie kant naar boven)
dan flap (goeie kant naar boven)








dan 1 achterkant (goeie kant naar onder)












en nog 1 achterkant (goeie kant naar onder)












Stik nu helemaal rond op ongeveer 1cm.

Maak kleine knipjes in de bochten










Omdraaien, doekjes er in en klaar!

10 opmerkingen:

  1. Leuke en handige uitleg! Deze ga ik zeker eens proberen te maken!
    Groetjes, Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gaaf zeg! Alleen ben ik echt niet zo handig als jij!!! Tjonge zeg, ik bewonder jou erom!

    Groetjes van Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor je tip! Ik ga gauw eens kijken. Leuke hoesjes heb je ontworpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo! Wat een tof zakje!
    Hoe komt het dat je zo'n lintje stikt op de rechte zijde van de onderkant? is dan enkel tegen het rafelen of iets decoratief?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is tegen het rafelen.

      Je kan dus ook kiezen om het te zigzaggen en om te zomen. Maar ik vond dit esthetisch wel een leuke keuze.

      Verwijderen
  5. ik heb je pagina vandaag gevonden via een link, je maakt echt prachtige dingen! ik heb dit etui voor doekjes vandaag al gemaakt, heb enkel wat problemen om een volledig nieuw pak doekjes er in te krijgen (nivea en pampers) maar daarvoor is het patroon makkelijk aan te passen. het etui komt zeker in men handtas! bedankt voor de uitleg en de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja vroeg me ook af, gebruik de natte doekjes van zwitsal, gaan die erin? welke gebruik jij voor jouw hoesjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben toevallig op je pagina terechtgekomen en je maakt echt leuke dingen en je inspireert me om nog verder te gaan! Bedankt!
    www.leukewereld.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...