dinsdag 17 april 2012

Handleiding Hemd voor jongens


Ik gebruik het patroontje APPLE (11) uit de Ottobre nr 3 van 2010.

Teken je patroon volgens de aanwijzingen in de Ottobre.

Stof knippen
  • Knip aan de vouw: 1 keer de achterpas in je stof (1) en 1 keer de achterpas (1) in een voeringstofje (strren), 1 keer het achterpand (3) en 2 keer de kraag (5).
  • Knip gewoon op een dubbele stof: de mouw (4), de zak (6) en het voorpand (2)
Verstevigen: strijk op 1 van je kragen en op de biezen van elk voorpand vlieseline (ongeveer nr H180 maar mag ook gewoon zijn wat je in huis hebt)

Stikken

Het zakje:
  • stik op de goede kant van 1 zakje een paspel (zie foto)

  •  leg nu de beide zakjes met de goede kant op elkaar en stik ze vast. Laat aan één zijde een gat om te keren



  • keer om en topstitch de bovenzijde van de zak vlak onder de paspel
  • stik het nu op het voorpand zoals aangegeven op het patroon. Je stikt eigenlijk een u-vorm bovenop het zakje op 2mm van de zijkant. De bovenkant laat je uiteraard open.

De achterpas:
  • stik de goede kant van de achterpas (voering = sterren hier) op de slechte kant van het achterpand
  • stik nu de paspel op de bovenzijde van het achterpand
  • stik de achterpas in je buitenstof (vliegtuigen) op de paspel
  • vouw alles naar boven en topstitch smal op de kant

De schouders:
  • stik de schoudernaden van het voor- en achterpand op elkaar met de goede kanten tegen elkaar

  • vouw de naad naar het achterpand en topstitch smal op de kant door (op de achterpassen)

De mouwen:
  • speld en stik de mouwen met de goede kant op het armsgat van het voor- en achterpand.
  • eens gestikt, vouw je de naad naar de kant van het voor- en achterpand en topstitch smal op de rand door. Let op! Op de plek waar de paspel zit, is dit een heel dik pak en krijgen de naaimachines het moeilijk. Een beetje mee trekken kan helpen.

Het lijfje:
  • speld de mouwen en het lijfje toe. Let op dat de naad onder de oksel gelijk zit als je speld.
  • Naai nu de mouwen en het lijf in een beweging toe.
De afwerking:
  • zig-zag of overlock de onderkant van de mouw en leg er een zoompje van 2 cm in

  • zig-zag of overlock de onderrand van het hemdje
  • zig-zag of overlock de lange kanten (biezen) van de beide voorpanden
  • vouw nu de biezen 2cm om met de goede kanten tegen elkaar
  • trek een lijntje op de bies op 2cm van de onderkant en stik op dit lijntje
  • knip het hoekje schuin af en keer om
  • Nu kan je de hele onderkant van het hemd 2cm omslaan (slechte kanten op elkaar) en dan stikken op ongeveer 1.5cm. Je kiest zelf of je dit doet met een gewone of dubbele naald.

De kraag:
  • vouw de kraag met vlieseline over de ganse halslijn (onderkant) 1 cm om. (slechte kanten op elkaar)
  • leg de beide kragen u met de goede kanten op elkaar en stik helemaal rond. MAAR laat de onderzijde (= halslijn) open.
  • knip de hoekjes en rondingen in en keer de kraag om en strijk hem mooi plat
  • speld nu het kraagdeel zonder vlieseline met de goede kant op de goede kant van het hemd
  • vouw nu de biezen van je hemd 2cm om. Dus met de goede kanten op elkaar en het uiteinde van het kraagje zit er tussen. (Dit is een beetje gelijkaardig aan wat we deden met de zoom)
  • stik wat je net gespeld hebt vast op een voetje
  • draai de biezen terug naar buiten
  • vouw de naad aan de halslijn naar boven toe, dus in de kraag en speld dan de kraag met vlieseline vast op de halslijn. (zie foto)
  • nu stik je op de buitenkant van de kraag heel de kraag rond op 2 mm. Op deze manier zet je de kraag aan de binnenkant van het hemd netjes vast.
De biezen:
  • vouw de biezen 2cm om met de slechte kanten van de stof op elkaar.
  • stik nu van boven naar beneden op 2mm en daarna op 2 cm. (dit kan je goed zien op de afbeelding van het hemdje helemaal bovenaan op deze pagina)

De knoopsgaten:
  • maak de knoopsgaten in het midden van de bies en laat ongeveer 6 cm tussen.
  • knopen aan naaien en klaar!



Als je vragen heb over deze handleiding, mail me dan zeker. Indien nodig pas ik ze nog aan.

Veel plezier ermee!

19 opmerkingen:

  1. Leuk, zo'n handleiding. Mouwen naai ik wel eerst dicht vooraleer ik ze inzet, als je het in één keer doet (de confectiemethode) dan trekt dat toch wel aan de armsgaten vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WAW! wat een prachtige handleiding!
    ik heb direct zin om eraan te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig! Nu alleen nog aan het patroon geraken en ik kan eraan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jeuj! patroon is onderweg... nu moet het wel zeker lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt toevallig de stofbenodigdheden niet bij de hand? Ik wil hier net stof klikken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wieuw, dat ziet er kei moeilijk uit! Ik heb net een patroon voor een hemdje overgetekend op patroonpapier en vond het er wel simpel uitzien. Maar er staat me dus nog wat te wachten. Handig dat ik nu hulp heb met je foto-handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eentje om bij te houden ! Dikke merci !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ideaal, een hemdje staat hier net op het programma :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk! Dat wordt gepind, wil al lang een hemdje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ma, zo zot, ik was deze morgen nog in die ottobre aan 't lezen omdat ik het hemdje ook wil maken.
    Ik vind jou uitleg een pak duidelijker dan de uitleg in het boekje. De foto's helpen natuurlijk.
    Merci!

    (en nu nog kiezen welke maat ik maak, want zo uit de boekskes durft dat al eens verschillen met die in de winkel...)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. euh, jouw uitleg dus...stomme spelfout ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Via Pinterest hier terecht gekomen bij je wondermooie hemdje en op die manier ook een toffe blog ontdekt! En heel erg bedankt voor de tutorial. Ik heb hier al zeker een maand de geknipte onderdelen van een jongenshemdje liggen, maar het is er nog niet van gekomen het in elkaar te steken. Met jouw uitleg komt er misschien wat schot in de zaak ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat gaat vechten worden morgen om dat patroon te mogen overtekenen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk zeg, al die toffe reacties!
    In elk geval veel plezier met de handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een super handleiding!! Ik ga hem zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als dat geen duidelijke handleiding is! Ik heb gelijk zin om een hemdje te maken... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bij de kraag begrijp ik dit zinnetje niet zo goed:

    vouw nu de biezen van je hemd 2cm om. Dus met de goede kanten op elkaar en het uiteinde van het kraagje zit er tussen.

    Zijn die biezen waar de knopen en knoopsgaten op komen, ja toch?
    Ik kan het me totaal niet voorstellen hoe je het dan moet leggen; ben dan ook een absolute beginner en bij mijn proefhemdje had ik de rand van de kraag niet mooi afgewerkt: http://villaspeelmama.blogspot.com/2012/04/te-smal-proefhemdje.html

    [Ik gebruik het patroontje van de laatste nieuwe Ottobre, hemdje "happy madras" maar de halslengte van die kraag is veel te kort voor heel de halslengte van het hemdje?]

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier ben ik zo blij mee ! Eindelijk kan ik eens een hemdje proberen! zonder foto's lukt het nog net ni ze :-) Bedankt! xxx

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...