zaterdag 12 november 2011

Handleiding Verjaardagskroon




Ik maakte voor enkele lieve kindjes een kroon met een eigen patroontje (werkwijze). Je zag ze verschijnen voor Finne en Tiemen.
Enkele keren kreeg ik de vraag of ik geen handleiding wou uitwerken. En zo ontstond Sep's verjaardagskroon EN een handleiding.

Handleiding verjaardagskroon
BENODIGDHEDEN:
70 cm biaislint van 2cm breed
2x een stuk stof van 70cm op 20cm
1 stuk vlieseline van 70cm op 20cm (H250 neem ik)
een stuk klitteband van 2 cm en een stuk van 10cm (zowel de harde als de zachte kant hebben we nodig)


VOORBEREIDING:
Druk het patroontje in bijlage af op A4 formaat. Knip uit op de lijntjes en plak A tegen B. 

KNIPPEN:
Leg het patroon aan de vouw van je stof zoals aangegeven op het patroon en knip 2 keer. Eén keer voor de binnenkant (hier bruin) en 1 keer voor de buitenkant (hier gitaren)
OPGELET! Bij het knippen moet je nog 0.5cm naad bij het patroon bij doen.
Knip de kroon ook 1x in de vlieseline. 

WERKWIJZE:
Strijk de vlieseline achteraan op de stof doe je als buitenkant gaat gebruiken (hier gitaren)

Stik het harde deel van het kleien stukje klitteband op de buitenkant van de kroon in het midden (zie foto)
en daarna de stukken van 10 cm ook, zoals op de foto. De harde kant van de klittenband op de buitenkant van de kroon.







Nu de klittenband er op staat, kunnen we de kroon aan elkaar stikken. Leg beide stoffen met de goede kanten tegen elkaar en stik rond, behalve de lange rechte onderkant. Die laat je nu nog open. (zie foto)








Knip nu wat stof weg bij de uitstekende punten en knip de binnenhoekjes wat in zoals op onderstaande foto.
Keer de kroon om en strijk hem een keer.

Nu gaan we de kroom sierstikken langsheen de zijkanten en de punten op ongeveer een 3mm van de rand. Opnieuw laten we de lange rechte kant van de kroon gewoon open.
Vouw nu je biaislint dubbel en stik het op de lange kant van de kroon (zie foto)

De kroon zelf is klaar, we gaan nu het rondje maken met het cijfer er op.

Knip in vilt 2 rondjes met een diameter van ongeveer 5 cm. Stik op 1 van deze rondjes in het midden het zachte, kleine stukje klittenband.
Leg nu beide rondjes op elkaar met de klittenband naar buiten toe. Stik gewoon een keer rond in een contrasterende kleur. (zie foto)




Voor het cijfer heb ik flockfolie gebruikt. Die koop ik hier. Je kan ook een cijfer uit stof knippen en het er op appliceren of kleven met textiellijm. Maar ik vind flockfolie zelf veel makkelijker.







Proficiat! Klaar. En dan volgt meestal een blij kind.

Veel plezier met deze handleiding!

1 opmerking:

  1. Tof! Dat ga ik over 9 maanden zeker testen voor Raf zijn 2de verjaardag!
    Nog een extra vraagje: Hoe hebben je die verschillende koppen 'startpagina', 'handleidingen', 'voor jongens' toegevoegd? Dat wil bij mij maar niet lukken!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...