dinsdag 10 mei 2011

Handleiding boodschappentas



Handleiding: Omkeerbare boodschappentas

BENODIGDHEDEN:
2 verschillende stoffen. Telkens een halve meter.

VOORBEREIDING:
Knip in elk van je 2 stoffen:
2x een rechthoef van 15cm op 34 cm (ZIJPANDEN)
2X een rechthoek van 30 cm op 34 cm (VOOR EN ACHTERPAND)
1X een rechthoek van 15 cm op 30 cm  (BODEM)
2X een rechthoek van 15cm op 20cm (ZAKJES) Je kan nog extra een brede zak nemen van 30cm op 20cm.
2X een rechthoek van 15cm op 6cm (BIES VOOR ZAKJES)
Knip 2 rechthoeken van 7cm op 60 cm (DRAAGRIEMEN) Je kan ook kant en klare draagriemen of linten gebruiken. Goedkoopst is keperlint of tapijtlint van 3 cm breed. Deze linten moet je voor de stevigheid wel op elkaar stikken.


STIKKEN
We maken eerst de binnenkant, daarna de vuitenkant. Dan maken we de draagriemen en zetten we alles in elkaar.

AFWERKING ZAKJES:

Neem de biezen voor de zakjes. Deze lapjes zijn 3cm breed. Vouw telkens 1.5cm naar het midden toe.  En strijk.
Vouw het nog eens dubbel en strijk nog eens.
Nu neem je een zak en een bies van een andere kleur. Leg het zakje netjes tussen de vouw van de bies. En speld vast.

Nu leg je de zak met bies onder het voetje van je naaimachine en stik van begin tot einde ‘op een voetje’ (zie foto)
zakje afgewerkt met BIES
zakje afgewerkt met een dubben gevouwen lint

TAS IN ELKAAR NAAIEN
Leg een voorpand met de goede kant van de stof naar boven, daarom een zakje met de goede kant naar beneden, daarop een zijpand ook met goede kant naar beneden.
Speld nu vast.
Zo ligt het dan
van binnen ziet het er zo uit

Stik nu van boven naar beneden 'op een voetje'.

Herhaal dit aan de andere kant van het voorpand. (zie foto)
zo ligt het dan aan de andere kant
We hebben nu één grote lap. We nemen nu het achterpant en spelden dat vast op de 2 zijpanden van de grote lap. Let op dat je de zakjes mee vast speld.
Stik dit nu vast.
je hebt nu een koker
Nu spelden we de bodem er in (zie foto). de goede kant van de koker naar binnen en de goede kant van de bodem ook naar binnen. Je ziet langs buiten dus enkel de 'slechte' kanten van de stof.
De bodem ingespeld
Proficiat, je hebt één deel van de tas klaar.

Herhaal nu alles met de buitenste stof.

DE DRAAGRIEMEN:

Je hebt 2 stroken geknipt van 7cm op 60cm. Vouw deze dubbel in de lengte et de goede kant van de stof naar elkaar toe, strijk en speld vast.
Nu stik je ‘op een voetje’ over de ganse lengte van de draagriem.

Daarna draaien we de riem om zodat de goede kant naar buiten komt te zitten. Strijk hem nu opnieuw.
Het draaien kan je doen door een schaar of een chinees stokje in te proppen, maar makkelijker is om een biaslintje of touwtje vast te stikken aan 1 uiteinde. Dan hoef je enkel te trekken om je riem te draaien.


Nu gaan we weer 'op een voetje' de ganse draagriem rond stikken. Alle 2 de kanten dus.

TAS AFWERKEN
Nu stoppen we de 2 tassen in elkaar met de goede kanten tegen elkaar. de twee bodems liggen op elkaar. (zie foto)

Speld nu de bovenkant van de tassen helemaal rond goed vast.
Stop de linten tussen de 2 goede kanten van de tassen en laat de eindjes vanboven (waar je speld) ongeveer 1 cm uitsteken. Speld ze vast op het voor- en achterpand ongeveer 4cm van de hoek.

Nu gaan we ‘op een voetje’ de tassen aan elkaar stikken. Begin aan een hoek van een voor- of achterpand!! En STOP als je bijna rond bent. Laat een opening van ongeveer 8 cm  om de tassen te kunnen keren.

zo speld je de draagriemen vast
Hier zie je waar je moet beginnen stikken
Keer nu de zak door het gat dat je hebt open gelaten.



Vouw de binnen en buitentas in elkaar en vouw de naar netjes naar buiten door met je vingers te rollen.
Strijk en speld opnieuw rondom vast.

Nu ga je weer ‘op een voetje’ helemaal rond stikken. Nu vouw je de zak netjes naar binnen en ga je op ongeveer 5 mm helemaal rond stikken (zie foto). Zo zorg je er voor dat de tas netjes oogt en niet terug uit elkaar schuift. (zie foto resultaat)



Klaar!

Veel succes, maar vooral veel plezier gewenst! En stuur me wat fotootjes van het resultaat.

Tinne

8 opmerkingen:

  1. Terwijl jij de tutorial postte, opende ik een grote bruine omslag met een prachtige verrassing erin ... hartelijk bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @mamamaakt: heel erg graag gedaan. ik hou van kadootjes geven! Veel plezier er mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik genoot nog volop van het besef dat ik post zou krijgen, en zie, daar is het pakje al. Super bedankt! Ik heb hem daarnet al van alle kanten gefotografeerd en morgen probeer ik erover te bloggen. Kan ik onmiddellijk wat reclame maken voor je tutorial.
    Ik ben trouwens helemaal in een zomerse zonnebloemstemming!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het nog steeds jammer dat ik hem niet gewonnen heb; natuurlijk!!!

    Kan je ze niet verkopen joh, via deze blog??
    Dan houd ik me aanbevolen hoor!
    Ze zijn zo erg leuk!

    Groetjes van Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O ik ben gek op tassen, zeker die je zelf kunt maken, super. Al die stapjes laten zien per foto, wat een werk. Binnenkort ga ik 'm ook eens maken. Ga je wel volgen..creativiteit uitwisselen, groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi, dank je voor de tutorial. Ik heb de stof hier in het bruin liggen, dat wordt ook een tas. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vorige week nam ik de tas mee naar het naaiclubje ; wat kan daar veel in zeg! Ik heb de afmetingen alvast genoteerd, want ik wil binnenkort een lieve collega verrassen met een boodschappentas ( dat komt toch altijd van pas hé! ) Als ze af is, stuur ik een fotootje door.
    Bedankt voor de tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh super handig uitgelegd! Ik ga er meteen aan beginnen…leuke blog :-)
    groetjes
    Altijd welkom bij madame Volt

    http://madamevolt.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...