dinsdag 29 maart 2011

Handleiding potloodrol met placemat

BENODIGDHEDEN:
1 stuk toile cirrée van 50 op 34 cm
1 stuk stof van 50 op 34 cm
1 stuk stof van 10cm op 50cm
2m biaslint
een pak kleurtjes of stiften.

WERKWIJZE:
Alle delen stof na het knippen

Knip uit toile cirrée en uit een stofje een rechthoek van 54 cm op 34 cm. En knip in een leuk stofje een rechthoek van 16 cm op 54 cm. Dit gaan we gebruiken voor de potloden.









biaislint op lange zijde stikken

Vouw een biaislintje dubben en stik het op de lange zijde van het kleinste lapje stof (voor de potloden)










resultaat nadat het biaislint er op staat















Stik een korte zijde van het potloden-lapje op de hoek van je toile cirrée zoals je kan zien op de foto's.

 
Nu leg je een kleurtje of stift (wat je er later gaat in steken) naast het net aangestikte stuk. Stop het zo onder je naaimachien en laat je voetje glijden naast het potlood. Herhaal dit tot je aan het einde van de toile cirée bent. Je krijgt allemaal kleine tunnels.
OPLETTEN: toile cirée schuift soms, een beetje meetrekken is nodig / let op dat de rand van het potlodenlapje gelijk blijft met de toile cirrée.





Soms heb je een restje over. Dit mag je afknippen.
Normaal het je ongeveer 19 tunnels voor kleurtjes.











Als je graag een naam op de buitenkant van de potloodrol wil zetten, dan moet je nu de letters knippen. Ik doe dit meestal uit flock-folie, maar soms ook uit stof en dan stik ik de letters er op.

Nu kan je de letters op de grote stoflap stikken of strijken in het midden van de lap en ongeveer 5 cm van de bovenzijde. (zie foto)






Nu maken we een sluiting. Ik stik net boven de letters 2 rekjes of touwtjes met een knoop er aan.
Ik leg de rekjes op de stof en zigzag er enkele keren over zodat ze goed vast hangen. Daarna leg ik er netjes een lapje over en stik dat netjes vast.

                                                       FOTO

Nu leg je de stof en toile cirrée netjes op elkaar met de slechte kanten op elkaar.
Helemaal rondom stik je een dubbel gebouwen biaislint of keperlint.









Dit is dan het resultaat










En opgerold stop je het gemakkelijk in je handtas.

Voor de volledigheid wil ik nog zeggen dat ik het idee heb gevonden bij mme zsazsa. Haar versie vind ik zelf iets ingewikkelder en ik heb er zelf de placemat aan toegevoegd omdat ik dat veiliger vind met de kindjes.
De mijne hebben al op tafels van restaurants gekleurd voor ik dit had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...